Garmin VivoActive HR Optic - recenze

Sport a aktivní životní styl je poslední roky stále více populární. Lidem nestačí již sledování aktivity a běhů pomocí telefonu (i když je stále dost lidí s "pádlem na paži") a tak hledají přijatelnější řešení. Nebo spíše pohodlnější.

pro ty, co běhají dle tepovky je toto asi nejlepší displej - velmi rychle čitelný

VivoActive Optic nelze brát jako regulérní sporttester. Původní řada Vivo<cokoliv> se vždy zaměřovala na zdravý životní styl, udržování aktivního pohybu i během dne v sedavém zaměstnání. VivoActive Optic toto posunul trochu dále. Jedná se sice původně o activity tracker náramky, nicméně VivoActive Optic se posouvá blíže směrem k sportovním hodinkám, počítačů s GPS. A je to dobře. VivoActive Optic konkuruje nejen jiným značkám v cenové kategorii, ale také sporttesterům z vlastních řad – například ForeRunner 235.

Recenzi na předchůdce VivoActive Optic HR - starší model VivoActive najdete zde.


VivoActive Optic vychází z konceptů náramků-aktivity trackerů série Vivo (Fit/Move/Smart/Active), ale zároveň vstupuje do oblasti GPS sporttesterů. A toto je potřeba mít na paměti, když vybíráme sporttester ... VivoActive není nedodělaný GPS sporttester – je to velmi pokročilý aktivity tracker s funkcemi GPS sporttesteru. 

VivoActive Optic jsem testoval s verzí firmware: 3.50

Vzhled
VivoActive Optic se liší od svého předchůdce VivoActive na první pohled. Není to již tenký čtverec, ale tlustší obdélník. Stále evokuje myšlenky na oblé tvary Apple Watch, do kterých má ale designově hodně daleko.

Musím říct, že co se designu týká, stále nevím (ani po měsících testování) zda se mi VivoActive Optic líbí nebo ne. Jeden den tak, druhý den onak. 

Po přemýšlení nad tím, co mi vlastně nesedí jsem přišel na to, že to je právě hranatý design. Obecně obdélníkové hodinky - náramky - mi nesednou. Nicméně i tak mi VivoActive v porovnání s Apple Watch přišlo "stylovější" a vhodnější na mou ruku - což je subjektivní hodnocení, ale sportovně ladění čtenáři mi určitě dají za pravdu.
z téhle sbírky je těžké si vybrat

Co se mi libí je ale hmotnost a to, že sedne skoro na každé zápěstí. Píši skoro, jelikož se sice VivoActive Optic může zdát malý, nicméně na délku je stále trochu větší, a tak na opravdu útlém zápěstí nemusí sedět dobře. Sice jsem takové zápěstí zatím neviděl, ale proti modelům FR 35 nebo FR 735XT je VivoActive Optic opravdu delší. 

Hmotnost přístroje je 48gramů. Takový kolibřík na zápěstí a nebýt tloušťky přístroje (která je dána také výčnělkem optického měřiče tepu, tak o VivoActive opravdu nevíte.
Lehčí sporttester jsem měl jen jeden - o 10 gramů lehčí Garmin Forerunner 35

Co je navíc na délku, dohání hodinky tím jak jsou úzké. Není to sice náramek VivoFit, ale stále je to akceptovatelné. 

Co mi vadilo je jejich tloušťka. Abyste sundali košili přes VivoActive Optic, musíte být hodně trpěliví, anebo prostě hodinky sundat, což jsem praktikoval skoro pořád. Paradoxně mi šlo přetáhnout košili lépe i přes robustnější Fenix3 … asi mají lepší „náběhovou hranu“ :-)

Jak je u Garminu zvykem, i zde je možné personalizovat vzhled výměnou řemínku. Na eBay a Aliexpresu jich je mraky, ale opět se liší materiálem od originálu – preference je ale u každého individuální.


Displej
Displej u VivoActive Optic je … klasický. Skoro bych řekl, že je stejný, jako u starší generace VivoActive – co se rozlišení týká. Čitelnost je v jistých situacích lepší, než u starší generace VivoActive (má lepší kontrast). Ale proti Forerunner 735XT nebo i FR 35 není tak „ostrý“.

Na displeji lze standardně u profilů aktivit od Garminu nastavit jen 3 řádky údajů.


Dotykové ovládání je ale naopak dovedeno k dokonalosti a reakce na dotyk je velmi rychlá. Hodinky se nezasekávají, přechody mezi obrazovkami jsou plynulé. Dokonce mi dotyk u VivoActive Optic přišel lepší a hlavně přesnější, než u Apple Watch a to je už co říct.

V rukavicích bez vrstvy pro dotykové displeje jsem mohl ovládat hodinky jen částečně - tam, kde byly prodřené. Případně lze celkem jednoduše díky velikosti displeje ovládat hodinky nosem, což je obvykle jediný holý výstupek těla, který v zimě při sportu kouká z oblečení. :-)


Obrazovka aplikace pro Moxy senzor - na denním světle vše krásně a hned čitelné
některé aplikace (profily) mají více řádků na displeji. Standardně lze ale zobrazit jen 3

Na rozdíl od hodinek FR630 jsem se u VivoActive nesetkal s tím, že by se ve vodě přepínaly sami od sebe obrazovky. Přeci jen je FR 630 běžecký sporttester a VivoActive Optic je dělán na jakékoliv sporty, takže se zde s vodou počítá.
podsvícení displeje je shodné s jinými Garmin hodinkami

Ovládání
Jak jsem zmiňoval dříve, hodinky se ovládají dotykovým displejem, který je kombinován s dvěma tlačítky. Ovládání je celkem intuitivní a nemusíte být Einstein, abyste na ovládání přišli i bez čtení manuálu. Ony totiž Garminy mají vestavenou nápovědu a minimálně ze začátku vám budou říkat a ukazovat, co kde máte zmačknout, abyste pustili aktivitu, pauzovali a uložili.

Hlavní ovládací gesta jsou tahy prsty po displeji nahoru/dolů (scrolování obrazovkami při aktivitě anebo rolování v menu nahoru a dolů.a zleva doprava (ekvivalent levého tlačítka (zpět). Poslední gesto je stisk obrazovky / potvrzení hodnoty v menu. Velmi jednoduché, žádná atomová věda.

Co jsem ocenil bylo, že byla zachována funkce ostatních Garminů – přechod na obrazovku s časem. Při aktivitě stačí pár sekund podržet nehybně prst na displeji při spuštěné aktivitě a jste na obrazovce s časem, odkud se dostanete jak na Widgety, tak do menu.

Zajímavé je, že na rozdíl od FR735 nebo Fenix3 VivoActive Optic po odskoku z aktivity na obrazovku s vlastním časem zachovají watch face, který jste si tam stáhli. U Fenix3 nebo jiných Forerunner hodinek se čas přehodí do digitálního formátu – standardního Garmin watch face.
Pomocí aplikace Garmin Face It lze nahrát velmi jednoduše na hodinky jakýkoliv obrázek, který vyfotíte a nastavit jej jako watch face.

Funkce
Na začátek uvedu, že hodinky umí standardně česky.

Funkce sporttesteru nemusím asi dlouze popisovat. Poměrně hodně jsem si zvykl za tu dlouhou dobu používat smart funkce hodinek od Garmin, Polar nebo Suunto, tak mi prostě již například Apple Watch připadají překombinované a z mého pohledu až moc muziky za hodně peněz na úkor například výdrže.

Zato VivoActive Optic … to je prostě ono. Ideální hodiny pro každodenní nošení. Mají notifikace s vibračním upozorněním, kterému lze měnit intenzitu, mají dotykový displej a dokáží zobrazit najednou dost textu … za mě značka ideál. Je ale pravda, že jsem je testoval ve spojení s jabkem, jelikož Androida nemám.

Jediné, co mi nevyhovuje je to, že hodinky nemají zvuk – akustické upozornění. Prostě nemají „reprák“, takže při tréninku vám pořád vrněj. A vrněj, že jste uběhli kilák, vrněj, že jste dosáhli cíl kroků, vrněj, že jste splnili cíl aktivních minut, vrněj, že jste vyšplhali dostatečný počet pater, vrněj, že jste dosáhli dvojnásobek cílového počtu kroků pro ten den, vrněj, že jste vylezli 2x tolik pater, třikrát, vrněj pořád a vrněj, když vám dojde SMSka, když vám volá maminka do intervalového tréninku a vrněj a vrněj … Prostě – chtělo by to umět i vrnět JINAK, nebo aspoň pípnout, no ne?

Případně lze vrnění vypnout pro určité akce, ale ... vzhledem k absenci akustické notifikace zase můžete určité věci prošvihnout.
klasický widget Garmin hodinek pro spolupráci s kanálem předpovědi počasí pro konkrétní lokalitu

4 hodinová historie srdečního tepu včetně indikace klidové srdeční frekvence (ten údaj u "vysoká" byla chybka starší verze firmware, kde se nevešel celý text na displej)

Jinak se mi ale VivoActive líbily. Jsou to takové neutrální hodiny pro sport i běžné nošení. Nosil jsem je na služebkách, kam jsem létal … a … jsme u toho. Jedna výtka – nemá to žádný sporttester, který jsem měl dodnes v ruce (ještě jsem netestoval u Suunto Spartan - možná tam?) – i zde chybí letový režim. VivoActive jsou propojeny s mobilem přes BT rozhraní a prostě, pokud chceme být korektní, tak by zkrátka nějaký ten letový režim unesly. Dá se sice BT vypnout v menu, ale to je zakopáno v menu kam se upřímně ani moc „běžných uživatelů“ nemusí dostat nebo jim to prostě v letadle nemusí dojít.  A … ano, dají se vypnout … ale to se pak nepodíváte kolik je hodin, že? :-)

Co mě trochu mrzí je, že hodinky mají velké množství sportovních profilů, ale nelze je kombinovat v multisportovní aktivitě – typicky triatlon. Nelze mít aktivitu složenou z více aktivit a dep tak, jako tomu je u FR 735XT, FR920XT, FR935XT, řady Fenix. Ano, nejsou to multisportovní hodinky, ale mohly by být. Mají totiž režimy pro mraky sportů, zvládnou měřit i plavání dle akcelerometru (bazén) a také vydrží měřit po dobu časového limitu dlouhého ironmana.
příklad widgetu využívající barometr hodinek 

Na Garmin store je ale aplikace (Triathlon Duathlon Multi-Sport App [hMSport]), která multisportovní aktivitu dokáže zaznamenat, takže ani triatleti nepřijdou zkrátka.

Optický snímač tepu
Je dost lidí, co optiku dost odsuzují. Garmin používá svůj snímač Elevate. Ten u modelu VivoActive Optic vystupuje ze dna hodinek o necelý milimetr. Toto ani nevadí, ale jsou situace, kdy se můžete divit. Když jsem jednou spal s náramkem (obvykle jej na noc sundávám), tak jsem měl ráno dost slušný obtisk snímače na ruce … na mé kostnaté kůží potažené ruce … až mě jednou někde kuchnou jako mumii, objeví možná obtisk snímače i na kosti, tak doufám, že si pak přečtou tuhle recenzi – ušetří jim to dost práce s identifikací té fosilie v kosti.
optický snímač tepu u této generace stále vystupuje ze dna hodinek  


Optika samozřejmě nefunguje pod vodou. Zaprvé je v režimu plavání vypnutá automaticky a i kdybyste šli plavat v režimu běh, kde optika funguje, nemusí měřit dobře kvůli vodě mezi kůží a senzorem (fyzika – rozdílná hustota prostředí – rozdílné šíření světla – no takové ty chytré řeči, které v reálném světě fungují :-).

Velké rozdíly mezi měřeními proti klasickému tepáku nejsou. Jedině snad rychlost odezvy optického měření na ruce na zátěž je pomalejší – s optikou je tedy lepší běhat objemy a delší tempa, než intervaly … pokud se řídíte tepem.
S trochu přimhouřenýma očima lze použít optiku i pro intervalový trénink. 

Jinak optika funguje 24hodin, 7 dní v týdnu a měří průběžně přes den tep a také rekalkulují klidový tep (resting HR), což není vyloženě klidová tepová frekvence tak, jak to známe od Škorpila a spol., ale spíše takové vodítko toho, jak jste unaveni do dalších tréninkových jednotek – podle vývoje RHR hodnoty v hodinkách to lze odvodit.

Navigace
No … je mi jasné, že VivoActive Optic není ani Fenix, ani Forerunner 735 a nejsou ani na tento segment trhu mířené, ale nějakou tu "lepší" navigaci by snesly … minimálně to, že se můžete vrátit podle čáry (trasy), kterou jste někam běželi, nazpět. Tak tuhle funkci hodiny nemají. Ano, mají back to start, ale to se pak navigujete podle směrové šipky a vzdálenosti vzdušnou čarou k cíli a to nemusí být dostatečné.

Někdy by se základní mapka (trasa) hodila. No a nedej bože, pokud jste v cizím městě, pauznete si hodiny, abyste se rozkoukali, kde jste a zjistili, že jste v pytli, protože tudy jste faaaakt neběželi. Chcete nahodit navigaci back to start a omylem aktivitu uložíte. Sakra. Jooo, tak to je pak jasný, ne? Jdu do menu navigace a zkusím navigaci podle poslední aktivity a … jste v druhým pytli – neumíme, nemáme. Kurnik! Že já byl tak línej a neuložil si pozici hotelu při ubytování do hodinek (to lze – lze uložit podle GPS pozici hotelu a pak se na pozici vašeho uloženého bodu navigovat dle směrové šipky) … JENŽE – s Fenixama mám navolenou klávesu jako zkratku a při podržení šipky nahoru se mi pozice uloží. Tady se musí do menu a jelikož jsem člověk línej a nemám na to kliknout párkrát na displej, tak jsem si samozřejmě pozici neuložil. To dá rozum, ne? No a pak si nadávám. Takže jsme u toho sejného bodu podruhé – klávesová zkratka nebo quick access menu, kde bych měl své oblíbené položky, by se hodilo.
Kdybych chtěl do sídla Garminu v jiné zemi, je to jen 579km ... vzdušnou čarou. To je jediná navigace pro VivoActive Optic. Nicméně jsou aplikace, které dohání i tento nedostatek (např.DWMap)

Ale jinak jo … neočekával jsem zázraky a také jsem žádné nedostal. Naopak jsem vlastně rád, že do VivoActive Optic lze pozice uložit a v activity trackeru vlastně dostanete přístroj, který vám dá i základní navigační funkce. 

Kompatibilita se senzory
Uf tak tohle je mazec. Mám doma kolo, v zimě jsem na něm jezdil na trenažeru (sorry sousedé). Na kole seznory kadence a rychlosti (občas ty čísla potřebuju) … Mám i Stryd (Pioneer – tepák), mám i Moxy senzor, mám radar Garmin Varia a Garmin Varia HeadsUp display. VŠE s VivoActive funguje!

hledání senzorů při začátku aktivity

spárovaná armáda senzorů se ani na displej nevejde
Varia světla - fungují

Hodiny napárují všechny tyhle senzory okamžitě. Jediný problém jsem zaznamenal s Moxy senzorem ve spojení s vlastní aplikací Moxy (sportovní profil – ne data field), kde se mi poprvé nenačetl samotný Moxy (v sportovním profilu Moxy pro kolo) a podruhé se mi nenačetl senzor kadence, ale vše ostatní ano (světlo, displej, Stryd, Moxy, senzor rychlosti).
Máte rádi grafy? S Moxy senzorem je máte živě.

Jediné, co jsem nemohl vyzkoušet (protože to je dražší, než moje kolo včetně navěšených senzorů), je wattmetr, ale tam mám pocit, že mám s VivoActive utrum. Wattmetry Garmin Vector fungují jen s Forerunnery série XT, Fenix 3, 5 a Forerunner 935 (ten není XT!).

S hodinkami lze, jak je již u Garminu zvykem, ovládat kameru Garmin Virb (všechny modely) a to i v průběhu aktivity bez přerušení 

Garmin Virb - funguje 

Přesnost GPS
GPS lze mít pouze zapnutou, vypnutou anebo kombinaci s Glonass – UltraTrac režim se nekoná. Ani není potřeba.

Hodinky jsem testoval v 99% času bez Glonass. GPS se mi zdála subjektivně poměrně přesná. Pár poznatků z praxe ale přeci jen mám. Paradoxně mi seděly velmi dobře okruhy kolem parku, kde jsem se snažil běhat kolečka ve stejné trase (park má tvar obdélníků s obvodem cca 1,5km) - obvykle mají okruhové trasy rozptyl. To sedělo, ale při výklusu zpět na hotel jsem zjistil, že trasa na mapě má dost velké ústřely z jedné strany 4 proudové silnice na druhou. Takto fakt neběhám – nejsem sebevrah :-) Tyto ústřely byly samozřejmě kolem výškových budov s opláštěním z pokoveného skla, kde se dá očekávat poměrně slušná odrazová plocha pro signál GPS a tím pádem i trochu zmatení GPS.

Jedinkrát se mi stalo, že GPS „běžela“ po jiné straně řeky, než „má maličkost“ a pak hodinky přeplavaly ve vysokém tempu zpět na mé zápěstí.

Při zpětné analýze některých běhů jsem pak zjistil, že VivoActive je přesnější ve vyšších tempech, zatímco pomalejší tempo mu může někdy dělat potíže (opravdu jen někdy).

Reakce na změnu tempa je adekvátní očekávání – podle hodinek se dají běhat intervaly celkem bez problému. Update tempa se odehrává v krocích po 5 sekundách …. klasika – buďto běžíte 4:55 min/km nebo 5:00min/km … nic mezi tím.

MoveIQ
Hodinky disponují automatickým rozpoznáním pohybového vzorce a tak, pokud nepustíte nebo zapomenete pustit aktivitu, hodinky ji identifikují a spustí měření na pozadí. Bohužel nepustí GPS, ale například dokáží poznat běh nebo chůzi. A tak, když jsem vedl děti do školy a školky, později se objevila aktivita chůze v Garmin Connect mobile - jako automaticky rozpoznaná aktivita.

Výdrž
Za mě je výdrž super. Pro tréninky během pracovního týdne jsou hodinky naprosto dostačující. Nemusíte je nabíjet.

Nabíjení z USB powerbanky v průběhu aktivity je možné. Hodinky pracují ve dvou režimech USB – Mass Storage nebo Garmin. V režimu Mass Storage je možné je napojit na zdroj napájení, ale budete vidět POUZE obrazovku s procenty a nebude možné hodinky ovládat. Ale aktivita pokračuje dále. V druhém režimu (Garmin) je pak možné sledovat aktivitu i během nabíjení a ovládat hodinky, ale neuvidíte aktuální stav nabití baterie (v procentech).  



Výdrž do vypnutí hodinek
Doba nabíjení
Aktivita běh, GPS, BT a optický HR zapnuto
16:05 hod
2:05 hod
Aktivita běh, GPS+GLONASS, BT a optický HR zapnuto
12:45 hod
1:48 hod

Zajímavostí je, že u nastaveni GPS s GLONASS hodinky „nacestovaly“ za těch 12 hodin jen 0,68km …. Obvykle nacestují staticky umístěné hodiny klidně i 20-30km během takového testu. Jediné, které zatím necestovaly vůbec byly Polar V800 a pak téměř vůbec i Garmin VivoActive v nastavení GPS s GLONASS.

Při nastavení pouze GPS nacestovaly hodinky jen 8km.

Souhrn
VivoActive Optic můžete brát buď jako cestu ke sporttesteru anebo jako doplněk aktivního životního stylu, který disponuje funkcemi, s jakými si nezadá ledajaký "plnohodnotný" sporttester. Pokud budete brát VivoActive Optic jako sporttester, jeho funkcemi nebudete zklamáni, ale VivoActive Optic podle mě regulérní sporttester není. Je to nástroj aktivního životního stylu, který je v tomto ohledu dokonalý. Vezmeme-li v potaz jeho cenu, je pravda, že by mohl být trochu levnější. Na druhou stranu je to nástroj na měření velkého množství aktivit, který lze zároveň nosit na ruce i mimo sportovní aktivity.

Subjektivně
VivoActive Optic stále u mě nemá vyhrazenou pozici. Je to dáno primárně tím, že mi nesedí hranaté hodinky a tak je to pro mě takový neutrální nástroj, kde nevím, zda se mi i po měsících používání jeho design líbí, nebo ne.

Funkce jsou výborné. Vezmeme-li v potaz, že se jedná o náramek, tak se funkcemi tlačí směrem k o řád výkonnějším sporttesterům ala FR 735XT a s přimhouřeným okem i Fenix3.

Přeci jen VivoActive Optic má:

  • kompas
  • barometr
  • dlouhou výdrž na baterii
  • optický msenzor měření tepu
  • měření více sportovních aktivit
  • možnost dodání nových sportovních profilů
  • širokou škálu kompatibilních 


Některé funkce, které nejsou součástí VivoActive Optic zkrátka Garmin jen schválně nemá zapnuty, jelikož se jedná jen o záležitost software (intervaly, navigace). Ale pokud by je Garmin dodal, udělal by pak z VivoActive tak trochu monstrum požírající své kolegy v multisportovní oblasti sporttesterů (FR735XT, Fenix3).

Okomentovat

Novější Starší